2. 3. 2021

Ťažko skúšaný gastrobiznis podporuje nová iniciatíva „Rozbaľte to“

Slovenské reštaurácie sú kvôli protipandemickým opatreniam už niekoľko mesiacov zatvorené. Zákazníkom môžu svoje služby poskytnúť iba prostredníctvom donášky domov či cez výdajné okienko, čo mnohé z nich privádza ku krachu. Pomáhať gastronomickému sektoru preto bude iniciatíva „Rozbaľte to“, za ktorou stojí značka minerálnej vody Mattoni. Iniciatíva vyzýva ľudí, aby si objednali jedlo zo svojich obľúbených podnikov a „rozbalili“ si ho doma.


„Značka Mattoni je neoddeliteľnou súčasťou lokálnej gastronómie, preto chceme v náročnom období pomôcť celému segmentu. Prostredníctvom iniciatívy ‚Rozbaľte to’ pripomíname ľuďom, aby si objednali chutné jedlo domov a podporili tak podniky, do ktorých pred pandémiou pravidelne a radi chodili. Všetok náš online priestor venujeme počas marca na podporu gastro sektora,“ vysvetľuje Karol Ponesz, country manažér spoločnosti Mattoni 1873 Slovensko.

Z exkluzívneho prieskumu agentúry Kantar* realizovaného vo februári vyplýva, že viac ako dvom tretinám opýtaných Slovákov (68 %) chýba počas pandémie koronavírusu možnosť stravovať sa v reštauráciách, a až pre 85 % respondentov obmedzila pandémia možnosť stretnúť sa s rodinou a priateľmi. Do reštauračných zariadení pritom Slováci chodievajú nielen kvôli jedlu, ale tiež preto, aby v nich strávili čas s blízkymi.

Viac ako polovica respondentov (57 %) uviedla, že si v súčasnosti objednáva jedlo domov. Najčastejším dôvodom, prečo si respondenti v prieskume objednávajú jedlo z reštauračných zariadení, je nechuť variť, nasledovaná tým, že si chcú pochutiť. Prieskum tiež zistil, že zhruba každý štvrtý opýtaný Slovák si počas pandémie zadováži jedlo z reštaurácie aspoň raz do týždňa. Tri štvrtiny opýtaných si pritom najčastejšie objednávajú jedlo na obed. Večeru si necháva doviezť necelá polovica respondentov.

Jedlo si „rozbaľte“ doma

Ambasádorom iniciatívy „Rozbaľte to“ je známy šéfkuchár Martin Korbelič, ktorému nie je ľahostajné, že pandémia pripravuje o živobytie tisícky Slovákov, ktorí pôsobia v gastro sektore: „Je len logické, že ľudia v čase nevyspytateľnej pandémie začali viac variť doma. Školy sú v mnohých obciach zavreté a veľa ľudí dnes musí zvažovať, ako minie každé jedno euro. Preto si ako človek, ktorý celý svoj profesionálny život zasvätil kvalitnej gastronómii vážim, že ľudia aj v časoch neistoty nezabúdajú na náš ťažko skúšaný gastro sektor. Verím, že iniciatíva ‚Rozbaľte to’ pomôže podnikom, ktoré ešte z posledných síl bojujú a nezabalili to. Želám si, aby sme verejnosť naďalej motivovali k tomu, aby si jedlo do krabičky objednávala alebo si ho nechala zabaliť tam, kde funguje výdaj cez okienko, prípadne take-away možnosť. Ďakujem ešte raz všetkým, ktorí na obedy či večere rozbaľujú to, čo im s láskou na prevádzkach zabalia”.

Do iniciatívy „Rozbaľte to“ sa zapája aj gastro podnikateľ Oto Kóňa, ktorý stál pri vzniku značiek Regal Burger, NYC Corner a Slajs. V súčasnosti pomáha najmenším gastro prevádzkam, zastupuje ich pri rokovaniach s vládou a je spoluautorom iniciatív Kompaspomoci.sk a Stále máme chuť: „Malé kaviarne, bistrá a reštaurácie boli pandémiou zasiahnuté úplne najviac. Už rok nemôžu naplno robiť to, čo ich baví a starať sa o hostí. Sú ale veľmi vďačné za každú novú objednávku na donášku či so sebou, a veľmi sa z nej tešia. Preto vítame aj iniciatívu #rozbalteto. Spoločne všetci zo sektora gastro a turizmu potrebujeme konečne strategickú pomoc zo strany vlády a rýchle kompenzácie, aby sme mohli robiť to, čo nás baví a robiť radosť našim hosťom a prežiť toto extrémne náročné obdobie,“ povedal Oto Kóňa.

Iniciatíva „Rozbaľte to“ sa na Slovensku začala 1. marca. Hlavnými postavami jej videí sú zástupcovia siedmich reštaurácií, ktoré varia jedlá na rozvoz alebo majú zriadené výdajné okienko. Ide o podniky so slovenskou gastronómiou, ale aj talianske reštaurácie či útulné kaviarne. Týchto sedem podnikov sa stalo pomyselnými reprezentantmi tisícok ďalších, ktoré to nevzdali. Online iniciatíva, ktorej značka Mattoni venuje všetok svoj online priestor počas marca, je spojená s webstránkou www.rozbalteto.sk. Iniciatíva vyzýva ľudí, aby odfotili svoju objednávku, pridali #rozbalteto a označili podnik, ktorý podporili. Všetky príspevky #rozbalteto sa postupne budú zobrazovať aj na webstránke, kde tak vznikne unikátna galéria podnikov, ktoré to nevzdali.

Myslíte, že sme to zabalili. A máte pravdu. Balíme to pre vás. Aby ste to vy mohli doma rozbaliť. Rozbaľte to a podporte svoj obľúbený podnik.

*KANTAR, február 2021, online zber dát prostredníctvom managed access panel, reprezentatívna vzorka 18-75 rokov (300 respondentov)